center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Olajozott kommunikáció
Kónya Judit, FigyelőNet, 2005. november 16.

A tőzsdén jegyzett társaságok esetében egységes és hiteles vállalati kommunikáció csak úgy valósítható meg, ha a különböző szervezeti egységek szorosan együttműködnek az érintettekkel való párbeszéd kialakításában. Cikkünkben a Mol példáján keresztül mutatjuk be a gyakorlati kérdéseket.

Egy tőzsdén jegyzett társaságról csak akkor alakítható ki pozitív kép a fogyasztók, a közvélemény és a befektetők körében, ha a kibocsátó vállalati szinten egységes kommunikációt folytat. A média- és a marketingkommunikáció, valamint a befektetői kapcsolatok, a public affairs és a társaságon belüli kommunikáció egységesítése ugyanis kulcsszerepet játszik abban, hogy a stakeholderek jobban megértsék a kibocsátó stratégiáját, célkitűzéseit.

Sok csatornán át
A tőzsdei vállalatok általában azonos hangsúlyt fektetnek azokra a területekre, amelyek a társaság kommunikációját végzik.
A Budapesti Értéktőzsde kibocsátóinak többségében vannak kommunikációs-, befektetői kapcsolatok- (IR), marketing- és public affairs (PA) igazgatóságok is, élükön az ügyvezető igazgatóval. Tehát a vállalati hierarchiában azonos szinten helyezkedik el a pr, az IR, a marketing és a PA.

A kivételek közé tartozik például az Antenna Hungária, ahol egy szervezeti egységként működik az IR és a pr, Befektetői és Sajtókapcsolati Osztály néven. Az FHB-nál egy pénzügyi, gazdasági szakember foglalkozik az intézményi befektetőkkel, a kisbefektetőkkel való kapcsolattartás pedig a kommunikációs igazgató feladata.

„A Molban a Társasági Kommunikáció mellett a Befektetői Kapcsolatok-, a Vállalati Kapcsolatok Igazgatósága, a Lakossági Szolgáltatások –, valamint a Termékelőállítás és Kereskedelem Divíziók is végeznek kommunikációs tevékenységet, ezért a napi munkánk része, hogy együttműködjünk a különböző szervezeti egységekkel" – mondja Ferencz I. Szabolcs.

A Mol-csoport kommunikációs igazgatója szerint koordinációra azért van szükség, mert a különböző érdekeltek (stakeholderek) számára más-más információk relevánsak. Ezért a vállalat szakterületei a kommunikációs üzeneteket más hangsúllyal, hangszereléssel juttatják el üzleti partnereik felé.
A 60 dolláros olajár körüli híreket másféleképpen értelmezik a Mol-csoport fogyasztói, befektetői és üzleti partnerei. A benzinkutak vásárlói azt érzékelik, hogy magas a benzinár. A befektetők arra kíváncsiak, hogy milyen hatást gyakorol a Mol működésére és profitjára a nyersanyagok és késztermékek árainak párhuzamos alakulása. Az üzleti partnerek is a finomítói margint figyelik, saját szempontjaikból. A politika pedig a saját érdekeinek megfelelően használja (ki) a helyzetet.

Tömeges személyreszabás
„Az immár multinacionális Mol-csoport kommunikációjában igazi kihívás az, hogy kilenc országban elfogadtassuk egy magyarországi központú olajtársaság üzleti tevékenységét és társadalmi szerepvállalását" – mondja Ferencz I. Szabolcs.
„A kommunikáció megtervezésekor egyszerre több tényezőre is oda kell figyelnünk. Az üzleti partnereinken és a befektetőinken kívül az egyes országok lakosságával és politikai vezetésével is el kell fogadtatnunk magunkat. Ez nagyon sok munkát és koordinációt jelentett a public affairs és a befektetői kapcsolatok területtel az elmúlt években. Kommunikációs kérdésekben továbbra is alapkövetelmény a folyamatos egyeztetés, de az eredmények tükrében sokkal könnyebb az együttműködés.

Szlovákiában a Slovnaft felvásárlása után fontos, hogy megtartsuk a szlovák polgárok bizalmát, Horvátországban pedig, hogy meggyőzzük a lakosságot arról, hogy a Mol Rt. számtalan területen felülmúlja nyugati versenytársait. Romániában tavaly vásároltuk fel a Shell töltőállomás hálózatát. Keleti szomszédainknál a közvélemény bizalmának elnyerésének érdekében főleg marketingkommunikációs eszközöket használunk, benzinkútjainkat és termékeinket a prémium piacra pozícionáltuk" – tájékoztatott Ferencz I. Szabolcs.

Mindenkit más érdekel
Tőzsdei vállalatok esetében a stakeholderek közül kiemelkedik a kisszámú, ám annál jelentősebb szegmens: a nemzetközi piacon dolgozó befektetők köre. A pénzpiaccal való kommunikációt leginkább egy tojáshéjon való táncoláshoz lehet hasonlítani. A befektetési alapok munkatársai még a legapróbb információtöredéket is mérlegelik, és egy kommunikációs hiba esetén azonnal megmozgathatják a részvények árfolyamát.

A vállalat jelentősebb eseményei ugyanúgy érdeklik a befektetőket, mint a közvéleményt, ezért a Molban napi munkakapcsolat van a Társasági Kommunikáció és az IR terület között.

Az olajtársaság pr üzeneteit kommunikációs szakemberek fogalmazzák meg, és juttatják el – főleg a médián keresztül – a közvéleménynek. Üzleti információkat azonban csak azután hoznak nyilvánosságra, miután a befektetői kapcsolatokkal foglalkozó kollégáik bejelentették az adott hírt a tőzsdén egy hivatalos közlemény keretében.

Jog- és tárgyszerűség
A kibocsátók kommunikációs tevékenységét számos jogszabály befolyásolja. A jogszabályi kötelezettségen alapuló, a befektetők felé irányuló kommunikációt a Befektetői Kapcsolatok Igazgatósága végzi a Molban.

Az investor relations legfontosabb feladata, hogy kétirányú információáramlást biztosítson a kibocsátó és a befektetők között. Az IR kiemelt célja nem a propaganda, hanem hogy a kibocsátó részvényei valós értéken forogjanak a parketten. Tévhit, hogy a vállalat azért végez befektetői kommunikációt, hogy a lehető legmagasabbra emelje a részvényárakat.

A tőzsdei társaságok jogszabályi kötelezettsége, hogy időről időre nyilvánosságra hozzák pénzügyi eredményeiket.

A kibocsátók kommunikációjának fontos eseménye a negyedéves eredmények közzététele. A gyorsjelentések tartalmi előkészítése egyformán IR és pr feladat, hiszen a tőzsdei best practice szerint a pénzügyi eredményekre vonatkozó sajtóközlemények nemcsak az üzleti eredményeket tartalmazzák, hanem a menedzsment értékelését is.

A kibocsátók kommunikációjának elmaradhatatlan eleme az éves jelentés készítése is. A tartalmi részekre szigorú előírások vonatkoznak, ám pr üzenetekkel is bővíthető az anyag. Ezért a kibocsátók még az elektronikus adathordozók világában is óriási gondot fordítanak arra, hogy minél tartalmasabb és esztétikusabb papír alapú kiadványt jelentessenek meg – ezáltal is növelve a társaság presztízsét.

Fogyasztható üzenetekkel
A kibocsátók kommunikációja azonban nemcsak az IR területen kapcsolódik a pr-hez, hanem a marketingkommunikáció oldalán is.

A Mol-csoportban a kiskereskedelmi fogyasztók felé irányuló kommunikációért egyformán felel a Lakossági Szolgáltatások Divíziójának részeként működő marketingigazgatóság és az elnök-vezérigazgató alá tartozó Társasági Kommunikáció. A közös munka leglátványosabb eleme a Stílus és Lendület című B2C magazin, amit októbertől megújult formában, kibővített tartalommal ingyenesen kínálnak vásárlóiknak a benzinkutakon. Emellett létezik persze B2B magazin is, mely a B2C-énál sokkal szűkebb körnek a sokkal alaposabb tájékoztatására szolgál.

A fogyasztók felé irányuló termékkommunikáció a marketingfeladata, de egy termékhirdetés csak akkor jelenik meg, ha az ahhoz kapcsolódó kommunikációs üzenet, tehát a reklámszlogen megfelel a Mol-csoport kommunikációs stratégiájának. Majd’ minden vállalatnál a pr és a marketing közös „gyermeke" a szponzoráció. Míg a professzionális sportszponzoráció kőkemény üzleti, marketing döntés, addig a fiatal tehetségek felkarolása inkább imázsépítő tevékenység. Az utánpótlás-nevelésben a teljesítmény, a győzelem és a kitartás ugyanolyan értéket jelentenek, mint a professzionális sportban, ezért a Molnál úgy látják, hogy az OTP-Mol Bozsik Labdarúgó Akadémiának támogatása egyaránt szolgál marketing- és pr-célokat.

Kónya Judit

Olajozott kommunikáció, FigyelőNet, 2005. november 16.