Kónya Judit, FigyelőNet, 2005. november 16. A
tőzsdén jegyzett társaságok esetében egységes és hiteles vállalati
kommunikáció csak úgy valósítható meg, ha a különböző szervezeti
egységek szorosan együttműködnek az érintettekkel való párbeszéd
kialakításában. Cikkünkben a Mol példáján keresztül mutatjuk be a
gyakorlati kérdéseket.
Egy tőzsdén jegyzett társaságról csak akkor
alakítható ki pozitív kép a fogyasztók, a közvélemény és a befektetők
körében, ha a kibocsátó vállalati szinten egységes kommunikációt
folytat. A média- és a marketingkommunikáció, valamint a befektetői
kapcsolatok, a public affairs és a társaságon belüli kommunikáció
egységesítése ugyanis kulcsszerepet játszik abban, hogy a stakeholderek
jobban megértsék a kibocsátó stratégiáját, célkitűzéseit. Sok csatornán át A tőzsdei vállalatok általában azonos hangsúlyt fektetnek azokra a területekre, amelyek a társaság kommunikációját végzik.
A Budapesti Értéktőzsde kibocsátóinak többségében vannak
kommunikációs-, befektetői kapcsolatok- (IR), marketing- és public
affairs (PA) igazgatóságok is, élükön az ügyvezető igazgatóval. Tehát a
vállalati hierarchiában azonos szinten helyezkedik el a pr, az IR, a
marketing és a PA. A kivételek közé tartozik például az
Antenna Hungária, ahol egy szervezeti egységként működik az IR és a pr,
Befektetői és Sajtókapcsolati Osztály néven. Az FHB-nál egy pénzügyi,
gazdasági szakember foglalkozik az intézményi befektetőkkel, a
kisbefektetőkkel való kapcsolattartás pedig a kommunikációs igazgató
feladata. „A Molban a Társasági Kommunikáció mellett a
Befektetői Kapcsolatok-, a Vállalati Kapcsolatok Igazgatósága, a
Lakossági Szolgáltatások –, valamint a Termékelőállítás és Kereskedelem
Divíziók is végeznek kommunikációs tevékenységet, ezért a napi munkánk
része, hogy együttműködjünk a különböző szervezeti egységekkel" –
mondja Ferencz I. Szabolcs. A Mol-csoport kommunikációs
igazgatója szerint koordinációra azért van szükség, mert a különböző
érdekeltek (stakeholderek) számára más-más információk relevánsak.
Ezért a vállalat szakterületei a kommunikációs üzeneteket más
hangsúllyal, hangszereléssel juttatják el üzleti partnereik felé.
A 60 dolláros olajár körüli híreket másféleképpen értelmezik a
Mol-csoport fogyasztói, befektetői és üzleti partnerei. A benzinkutak
vásárlói azt érzékelik, hogy magas a benzinár. A befektetők arra
kíváncsiak, hogy milyen hatást gyakorol a Mol működésére és profitjára
a nyersanyagok és késztermékek árainak párhuzamos alakulása. Az üzleti
partnerek is a finomítói margint figyelik, saját szempontjaikból. A
politika pedig a saját érdekeinek megfelelően használja (ki) a
helyzetet. Tömeges személyreszabás
„Az immár multinacionális Mol-csoport kommunikációjában igazi kihívás
az, hogy kilenc országban elfogadtassuk egy magyarországi központú
olajtársaság üzleti tevékenységét és társadalmi szerepvállalását" –
mondja Ferencz I. Szabolcs. „A kommunikáció megtervezésekor
egyszerre több tényezőre is oda kell figyelnünk. Az üzleti
partnereinken és a befektetőinken kívül az egyes országok lakosságával
és politikai vezetésével is el kell fogadtatnunk magunkat. Ez nagyon
sok munkát és koordinációt jelentett a public affairs és a befektetői
kapcsolatok területtel az elmúlt években. Kommunikációs kérdésekben
továbbra is alapkövetelmény a folyamatos egyeztetés, de az eredmények
tükrében sokkal könnyebb az együttműködés. Szlovákiában a
Slovnaft felvásárlása után fontos, hogy megtartsuk a szlovák polgárok
bizalmát, Horvátországban pedig, hogy meggyőzzük a lakosságot arról,
hogy a Mol Rt. számtalan területen felülmúlja nyugati versenytársait.
Romániában tavaly vásároltuk fel a Shell töltőállomás hálózatát. Keleti
szomszédainknál a közvélemény bizalmának elnyerésének érdekében főleg
marketingkommunikációs eszközöket használunk, benzinkútjainkat és
termékeinket a prémium piacra pozícionáltuk" – tájékoztatott Ferencz I.
Szabolcs. Mindenkit más érdekel
Tőzsdei vállalatok esetében a stakeholderek közül kiemelkedik a
kisszámú, ám annál jelentősebb szegmens: a nemzetközi piacon dolgozó
befektetők köre. A pénzpiaccal való kommunikációt leginkább egy
tojáshéjon való táncoláshoz lehet hasonlítani. A befektetési alapok
munkatársai még a legapróbb információtöredéket is mérlegelik, és egy
kommunikációs hiba esetén azonnal megmozgathatják a részvények
árfolyamát. A vállalat jelentősebb eseményei ugyanúgy
érdeklik a befektetőket, mint a közvéleményt, ezért a Molban napi
munkakapcsolat van a Társasági Kommunikáció és az IR terület között.
Az olajtársaság pr üzeneteit kommunikációs szakemberek fogalmazzák meg,
és juttatják el – főleg a médián keresztül – a közvéleménynek. Üzleti
információkat azonban csak azután hoznak nyilvánosságra, miután a
befektetői kapcsolatokkal foglalkozó kollégáik bejelentették az adott
hírt a tőzsdén egy hivatalos közlemény keretében. Jog- és tárgyszerűség
A kibocsátók kommunikációs tevékenységét számos jogszabály
befolyásolja. A jogszabályi kötelezettségen alapuló, a befektetők felé
irányuló kommunikációt a Befektetői Kapcsolatok Igazgatósága végzi a
Molban. Az investor relations legfontosabb feladata, hogy
kétirányú információáramlást biztosítson a kibocsátó és a befektetők
között. Az IR kiemelt célja nem a propaganda, hanem hogy a kibocsátó
részvényei valós értéken forogjanak a parketten. Tévhit, hogy a
vállalat azért végez befektetői kommunikációt, hogy a lehető
legmagasabbra emelje a részvényárakat. A tőzsdei társaságok jogszabályi kötelezettsége, hogy időről időre nyilvánosságra hozzák pénzügyi eredményeiket.
A kibocsátók kommunikációjának fontos eseménye a negyedéves eredmények
közzététele. A gyorsjelentések tartalmi előkészítése egyformán IR és pr
feladat, hiszen a tőzsdei best practice szerint a pénzügyi eredményekre
vonatkozó sajtóközlemények nemcsak az üzleti eredményeket tartalmazzák,
hanem a menedzsment értékelését is. A kibocsátók
kommunikációjának elmaradhatatlan eleme az éves jelentés készítése is.
A tartalmi részekre szigorú előírások vonatkoznak, ám pr üzenetekkel is
bővíthető az anyag. Ezért a kibocsátók még az elektronikus adathordozók
világában is óriási gondot fordítanak arra, hogy minél tartalmasabb és
esztétikusabb papír alapú kiadványt jelentessenek meg – ezáltal is
növelve a társaság presztízsét. Fogyasztható üzenetekkel A kibocsátók kommunikációja azonban nemcsak az IR területen kapcsolódik a pr-hez, hanem a marketingkommunikáció oldalán is.
A Mol-csoportban a kiskereskedelmi fogyasztók felé irányuló
kommunikációért egyformán felel a Lakossági Szolgáltatások Divíziójának
részeként működő marketingigazgatóság és az elnök-vezérigazgató alá
tartozó Társasági Kommunikáció. A közös munka leglátványosabb eleme a
Stílus és Lendület című B2C magazin, amit októbertől megújult formában,
kibővített tartalommal ingyenesen kínálnak vásárlóiknak a
benzinkutakon. Emellett létezik persze B2B magazin is, mely a B2C-énál
sokkal szűkebb körnek a sokkal alaposabb tájékoztatására szolgál.
A fogyasztók felé irányuló termékkommunikáció a marketingfeladata, de
egy termékhirdetés csak akkor jelenik meg, ha az ahhoz kapcsolódó
kommunikációs üzenet, tehát a reklámszlogen megfelel a Mol-csoport
kommunikációs stratégiájának. Majd’ minden vállalatnál a pr és a
marketing közös „gyermeke" a szponzoráció. Míg a professzionális
sportszponzoráció kőkemény üzleti, marketing döntés, addig a fiatal
tehetségek felkarolása inkább imázsépítő tevékenység. Az
utánpótlás-nevelésben a teljesítmény, a győzelem és a kitartás
ugyanolyan értéket jelentenek, mint a professzionális sportban, ezért a
Molnál úgy látják, hogy az OTP-Mol Bozsik Labdarúgó Akadémiának
támogatása egyaránt szolgál marketing- és pr-célokat.
Kónya Judit Olajozott kommunikáció, FigyelőNet, 2005. november 16.
|